December 2020

Vandaag is het paarse vrijdag. Het poëzie project in leerjaar 3 maakt wat los. Geen massale verlichting, maar kleine parels worden langzaam zichtbaar. De leerlingen koppelen een gedicht aan beelden en aan een lied naar eigen keuze. In combinatie met een presentatie en een visual poem tonen ze de verbanden en de achterliggende gedachten aan. Vorige week mocht ik genieten van de verwondering (bij maar liefst drie groepjes) over het gedicht “Still I Rise” van Maya Angelou. Deze week is een digitale lesweek voor leerjaar 3 en ik zocht naar een manier om hen alsnog hun ervaringen aan muziek te koppelen. Leerlingen checken elke digitale les uit met een opdracht. Zo ook deze week. ‘Check uit door een link te posten van een nummer dat voor jou 2020 opsomt’. Naast de carnavalsknallers en Ali B’s 1,5mtr, onderscheidde een enkeling zich met bijzondere keuzes. Eén leerling koos dit nummer, “omdat in 2020 mensen nog steeds worden gediscrimineerd, omdat ze anders zijn”. December is pittig. Mijn filters zijn snel vol. Ik pink bij dit soort dingen regelmatig een traantje weg. Het doet me vonken, ondanks alles. #amadeuslyceum #werkgeluk #vuurmaken #vonken #paarsevrijdag #GSA