“De dagen dat ik keuzeblokken geef, loop ik helemaal leeg. Ik vind mijn werk niet meer leuk.” Toen ik dit eindelijk hardop durfde te zeggen na de kerstvakantie moest ik huilen. Ik wilde mijn werk helemaal niet niet-leuk vinden. “…maar dan ga je toch VUUR maken? Dat is toch je ding?”
VUUR maken is geen truukje. Het is geen confettikanon of pot glitter die ik uit mijn tas trek op het moment dat ik daar zin in heb en de les daarmee omtover in een magische ervaring. VUUR maken is (werk)geluk ervaren en dit delen. Het VUUR in jezelf doorgeven. En ik kon het niet meer.
Na mijn bekentenis ben ik me gaan verdiepen in keuzeblokken en alles wat daar mee te maken heeft. Het maakte me strijdbaar. Ik ben in de literatuur gedoken. Ik heb expertise binnen en buiten de school geraadpleegd. Wanneer werkt een keuzeblok wèl?!
Graag had ik afgesloten met een one-size-fits-all oplossing. Die heb ik niet. Ik heb wel een andere manier van werken geprobeerd sinds de meivakantie en lang verhaal kort. Ik vind mijn werk weer leuk. Het gaat in deze lessen weer over leren in plaats van over (geen) telefoons, (niet) gamen en streamen of andere (verboden) afleidingen. “Janet, als ik die gatenteksten nog niet lekker doe, waar kan ik dan vandaag het beste op inzetten? Want gewoon nog meer oefenen lijkt niet te helpen. Kun je meedenken?” WOW! Kijk, nu slaat mijn vonk weer aan. Nu kan ik weer VUUR maken.
[Loop je zelf ook leeg op keuzelessen? Ik wil niet zeggen dat ik nu keuzeles guru ben, maar ik leer graag met en van jouw ervaringen. Doe je mee? Ik hoor/lees het graag.]
#VUURmaken #vonken #misvatting #vo #keuzelessen #zelfregulerendleren #werkgeluk #levenlangleren #samenleren #amadeuslyceum
